Christopher Coomes je kot svetovalec, inovator in menedžer delal za številne ugledne znamke, kot so Google, Amazon, Ford, Land Rover in Caterpillar. Lansko leto se je z družino iz Seattla preselili v Slovenijo, zdaj pa dela kot svetovalec v podjetju BTC, ki bo imel »kmalu zmogljivosti za ponujanje popolne izkušnje metaverzuma«.

Christopher je tudi soustanovitelj podjetja za NFT (nezamenljive žetone), rad dela v navidezni resničnosti in v njej vsak teden preživi več ur ter komaj čaka na razvoj trženja s pomočjo obogatene/mešane resničnosti in igrifikacijo resničnega sveta.

Z njim smo govorili o odlikah Slovenije, digitalnih dvojčkih, metaverzumih in (ne)pripravljenosti tehnologije in ljudi ter NFT-jih, ki so »precej bolj ustvarjeni za resnični svet kot pa za metaverzum« in »bi morali biti na vrhu seznama nalog vseh«.

So za to, da ste svoj dom našli v Sloveniji, ‘krive’ naravne lepote?

»Slovenija je najlepša država na svetu. Ni veliko krajev, kjer lahko v enem dnevu obiščeš gore in morje. Od tu lahko tudi zelo hitro prideš kamor koli v Evropi. Varnost in družinske vrednote tu so tudi brez primere. Vsi so izjemno prijazni in pripravljeni pomagati. Poslovne možnosti so izjemne in ljudje imajo pravi podjetniški duh. Poleg tega prihaja moja žena iz Češke, tako da je lepo biti bližje njeni družini. V Slovenijo smo se želeli preseliti enkrat v prihodnosti in po selitvi iz Seattla v Charleston v Južni Karolini leta 2019 smo se kmalu odločili, da bo leto 2021 pravo za selitev.«

Christopher Coomes bo govorec na Slovenski marketinški konferenci, ki bo 31. maja in 1. junija v Portorožu.
V BTC-ju sedaj izdelujete digitalnega dvojčka »mesta«, ki bo po vaših ocenah končan letos jeseni. Čemu je digitalni dvojček namenjen? Bo to »zgolj« virtualna predstavitev mesta ali bo vključeval tudi podatke iz fizičnega BTC-ja in tako na primer omogočal varčevanje z energijo, napovedno vzdrževanje ipd.?

»BTC je pravi kraj za digitalnega dvojčka. Je zelo veliko, kompleksno območje s številnimi poslovnimi in osebnimi potrebami, ki ima vsako leto več milijonov obiskovalcev. Je popolno okolje za medpanožni živi laboratorij. Osnovo digitalnega dvojčka predstavlja virtualni 3D-model mesta. Vse ostalo temelji na tem. Lahko ga primerjamo s sistemom Microsoft Windows. Brez tega osnovnega operacijskega sistema ne bi mogli uporabljati programov in aplikacij. Digitalni dvojček pa je uporaben prav zaradi aplikacij, zgrajenih na tej osnovi. Obstaja na tisoče možnosti. Varčevanje z energijo in napovedno vzdrževanje sta dobra izbira za integracijo na začetku, stvari pa postanejo bolj vznemirljive z notranjimi poslovnimi aplikacijami. Tako je na primer nemogoče izvajati trženje s pomočjo obogatene resničnosti v velikem prostoru brez 3D-digitalnega dvojčka ali pa brez izjemno naprednih očal za obogateno resničnost, ki verjetno ne bodo na voljo še nekaj let. Komaj čakam na razvoj trženja s pomočjo obogatene/mešane resničnosti in igrifikacijo resničnega sveta.«

BTC je pravi kraj za digitalnega dvojčka. Je zelo veliko, kompleksno območje s številnimi poslovnimi in osebnimi potrebami, ki ima vsako leto več milijonov obiskovalcev. Je popolno okolje za medpanožni živi laboratorij. - Christopher Coomes
Ali BTC pripravljate na metaverzum? Šalo na stran (ali pa ne?), Facebook, Microsoft in Nvidia vsi gradijo svojo različico metaverzuma. Bi metaverzum lahko bil naslednja evolucija interneta? Ali je/bo pomemben le v trženju?

»Morda se res trenutno sliši kot šala, vendar pa bo imel BTC kmalu zmogljivosti za ponujanje popolne izkušnje metaverzuma. Mešanje resničnega sveta z virtualnimi je odličen način, da se ljudje privadijo na uporabo platform v metaverzumu. Treba je vzeti dele vsakodnevnega življenja iz resničnega sveta in jih v metaverzumu poenostaviti ali napraviti koristnejše. Mislim, da bi BTC lahko to ponujal za vse svoje funkcije dela, igre, nakupovanja in življenja. Rad delam v navidezni resničnosti in v njej vsak teden preživim več ur, pri pisanju predstavitev pa se počutim skoraj kot Iron Man.«

Morda se res trenutno sliši kot šala, vendar pa bo imel BTC kmalu zmogljivosti za ponujanje popolne izkušnje metaverzuma. - Christopher Coomes
Še vedno se spomnim platforme Second Life, ki presenetljivo še vedno obstaja, čeprav še daleč nima napovedanega dosega. Kako se metaverzumi razlikujejo oz. se bodo razlikovali od tega? In kaj pomenijo konkurenčni metaverzumi?

»Že dolgo nisem igral Second Lifea, takrat sem zaključeval kolidž in verjetno preveč časa posvečal raziskovanju drugega življenja, življenja. Morda bi se lahko kaj naučili od igre, ki obstaja že več kot dve desetletji. Trenutno je še precej neznano, kakšen bo metaverzum. Ker tehnologija, ki bi omogočala resnično izkušnjo metaverzuma, kot jo vidimo v filmih, še ne obstaja, večina podjetij poskuša ustvariti majhne platforme, kjer preizkušajo, kaj pritegne ljudi k sodelovanju. Trenutno ima zelo malo ljudi računalnike, ki lahko zagotovijo dobro izkušnjo metaverzuma, vendar pa računalništvo v oblaku omogoča vsaj del izkušnje. Konkurenčni metaverzumi zdaj bodo prispevali k boljšemu metaverzumu v prihodnosti. Določiti je treba še protokole in vrste datotek, ki bodo omogočale gladko deljenje med podjetji. Trenutno smo pri tem na stopnji, ko človek začne uporabljati ogenj, vendar v naslednjih 7 do 10 letih pričakujemo hiter napredek. Pogoj za to je, da si vsi vpleteni želimo ustvariti skupno izkušnjo, in zdi se, da si trenutno prizadevamo za to. Še posebej če se uveljavi Splet 3.0. V nasprotnem primeru se lahko zgodi, da bomo še desetletja razvijali v več smereh.«

Ker tehnologija, ki bi omogočala resnično izkušnjo metaverzuma, kot jo vidimo v filmih, še ne obstaja, večina podjetij poskuša ustvariti majhne platforme, kjer preizkušajo, kaj pritegne ljudi k sodelovanju. - Christopher Coomes

Tehnologija torej še ni pripravljena. Pa so ljudje pripravljeni na razširjeno (oziroma v mnogo pogledih alternativno) resničnost? Facebook je predstavil svoje ambicije med dolgo krizo zaradi Covida, ko je bilo druženje v veliki meri omejeno. Vendar se zdi, da sedaj še bolj uživamo v živih različicah drug drugega …

»S trenutnim znanjem o tehnologiji strojne opreme tehnologija vsaj še 10 let ne bo pripravljena. Za potrošnike naj bi Moorov zakon (ki pravi, da se bo število elementov na integriranih vezjih in posledično njihova zmogljivost približno vsako leto in pol podvojilo, op.ur.) nehal veljati okrog leta 2025, ko bo izdelava strojne opreme za potrošnike postala občutno težja. Tehnološka podjetja in podatkovni centri se s to težavo spopadajo že od leta 2015, ko je Moorov zakon nehal veljati za računalniško zmogljivost napredne strojne opreme, ki jo uporabljajo. To je velika težava, za rešitev katere bosta potrebni ogromna inventivnost in inovativnost. Facebookova preobrazba v Meto je ambiciozna. Lahko je dober način, da ta platforma ohrani določeno vidnost naslednje desetletje, ko se trudimo ustvariti družbeni metaverzum, uporaben za ljudi. Kot ste sami povedali, po omejitvah zaradi Covida so ljudje še bolj veseli živih različic drug drugega. Facebook je beležil upad že pred Covidom, zato je premik proti metaverzumu dobra ideja, pri čemer je še veliko neznank glede tega, v katero smer bo šel razvoj. Mislim, da bodo ljudje začeli bolje spoznavati razširjeno resničnost prek mešane resničnosti. Z uporabo tehnologije za razširjanje svojih resničnih življenj.«

S trenutnim znanjem o tehnologiji strojne opreme tehnologija vsaj še 10 let ne bo pripravljena. - Christopher Coomes
Pričakuje se tudi, da bo metaverzum tesno povezan z resničnim gospodarstvom. To bo temeljilo predvsem na nezamenljivih žetonih (NFT-jih). Kako vi gledate na to?

»Metaverzum in NFT-ji se dobro ujemajo v vrsti virtualnega metaverzuma, prikazanega v filmu Igralec št. 1 (Ready Player One). NFT-ji so zares uporabni zaradi pametnih pogodb z NFT-ji. Ker so NFT-ji še ena od novih tehnologij, še nimamo standardnih protokolov ali vrst datotek, s čemer bi postali splošno uporabni. Kot del decentraliziranega gospodarstva do tega mora priti. V nasprotnem primeru bomo imeli v metaverzumu na tisoče precej neuporabnih NFT-jev, ki niso združljivi. Predstavljajte si, da bi imeli namesto PDF-ja tisoč vrst datotek za dokumente. Potrebovali smo 20 let in še vedno pretvarjamo dokumente v Wordu. V Spletu 3.0 ne bo Microsofta, da bi vsem vsiljeval dokumente v Wordovih datotekah, zato moramo kot skupnost določiti standarde. 1000-odstotno sem za NFT-je v prihodnosti. Sem tudi soustanovitelj podjetja za NFT-je z imenom Art Revolution, ki bo po našem mnenju spremenila način, kako ljudje dojemajo uporabnost NFT-jev. Spoznali boste, da so NFT-ji precej bolj ustvarjeni za resnični svet kot pa za metaverzum. Na koncu je vse odvisno od pametnih pogodb, ki v določeni meri določajo, kako NFT-ji delujejo. Zaenkrat gre lahko le za prodajo fotografije opice, vendar boste morda že naslednje leto tako dokazovali zavarovanje svojega avtomobila.«

Spoznali boste, da so NFT-ji precej bolj ustvarjeni za resnični svet kot pa za metaverzum. Na koncu je vse odvisno od pametnih pogodb, ki v določeni meri določajo, kako NFT-ji delujejo. - Christopher Coomes
Bi se morale blagovne znamke že začeti pripravljati na metaverzum (in kako)? Bi morali avtomobilski proizvajalci začeti ustvarjati svoje NFT-je (namesto vlaganja v električno mobilnost)? Če ne, kdaj naj začnejo?

»To je težko vprašanje, saj še ne vemo, kako bo metaverzum videti in kdaj bo uporaben. Običajno velike blagovne znamke ustvarjajo strategije in vodijo razvoj novih tehnologij. Splet 3.0 bo vse to spremenil. Velike blagovne znamke bodo za svoje metaverzume in nove digitalne izkušnje iskale rešitve, razvite v skupnosti. Rad uporabljam izraz izkušnja, saj bomo živeli skupaj s tehnologijo, namesto da bi jo kot zdaj zgolj uporabljali. Najboljše, kar lahko blagovne znamke storijo zdaj, je, da najdejo skupnost, ki jo bodo pomagale razvijati in od katere se bodo učile, ko blagovne znamke začenjamo doživljati na nov način. Po drugi strani pa bi NFT-ji morali biti na vrhu seznama nalog vseh. Z obstoječimi funkcijami NFT-jev lahko ustvarimo na tisoče primerov uporabe. S standardizacijo in decentralizacijo bodo te funkcije omogočile še več primerov uporabe. Izdelovalci avtomobilov bi morali vso dokumentacijo pripraviti v obliki NFT-jev, ki bi jih stranka prejela kot del nakupa. Vsi deli avtomobila bi morali biti NFT-ji, s katerimi se ob menjavi trguje. NFT-ji bi vsebovali vse informacije, ki jih avtomobilsko podjetje ali mehanik potrebujeta pri menjavi delov ali reševanju težav, da se te ne bi ponovile. Izdelava NFT-ja avtomobila za dokazovanje lastništva je sedaj podobno izdelavi NFT-ja za fotografijo opice – način, da razkazujete lastnino in se morda pridružite posebni skupini. Obstaja ogromno koristnih načinov uporabe NFT-jev, ki brez njih ne bi bili mogoči. Metaverzum in NFT-je moramo začeti dojemati kot način, kako nemoteno izboljšati vsakodnevno življenje. Najboljši način za doseganje tega je, da začnemo s tem, kar nam je na voljo trenutno, in to začnemo izboljševati. Če blagovna znamka razmišlja na ta način, bo imela prednost in lahko prinese pozitivne spremembe v življenja ljudi.«

Najboljše, kar lahko blagovne znamke storijo zdaj, je, da najdejo skupnost, ki jo bodo pomagale razvijati in od katere se bodo učile, ko blagovne znamke začenjamo doživljati na nov način. Po drugi strani pa bi NFT-ji morali biti na vrhu seznama nalog vseh. Z obstoječimi funkcijami NFT-jev lahko ustvarimo na tisoče primerov uporabe. - Christopher Coomes

VČLANI SE

Povezane teme

No items found.

Drugi zapisi na temo

O NAS

Več kot

700

članov
Več kot

300

zapisov
Več kot

50

dogodkov letno
Društvo za marketing Slovenije skrbi za umeščanje in razvoj marketinga kot stroke in znanosti v slovenskem ter širšem družbenem in gospodarskem prostoru v Sloveniji.
pridružite se nam
VEČ KOT 280 UR IZOBRAŽEVANJ
MREŽENJE Z VEČ KOT 700 ČLANI
večkot 70 dogodkov letno
spoznajte vse prednosti članstva
v društvu
razišči NIVOJE članstvA
dostavljamo NOVICE IZ SVETA
MARKETINGA
prijava na e-novice