V zadnjih tednih smo se morali vsi prilagoditi novim razmeram, tudi poslovni svetovalci, ki v tem trenutku preigravajo dva možna scenarija dogajanja v branži. "Nekateri pravijo, da bodo imeli svetovalci polne roke dela s prestrukturiranji podjetij zaradi posledic koronavirusa. Moje mnenje je, da se bodo svetovalne storitve usmerile še bolj intenzivno v digitalizacijo, upravljanje tveganj, povezanih z dobavnimi verigami, verjetno tudi prestrukturiranja. Predvidevam pa, da bo skupen trg za svetovalne storitve vsaj kakšno leto ali dve pod pritiskom, saj bodo naročniki pričakovali za svoj denar še več. Največja sprememba, za katero upam, da se bo tudi dejansko zgodila, je zmanjšanje fizične prisotnosti pri naročnikih. Običajna praksa je preživljanje štirih dni v tednu na lokacijah, pogosto daleč od bivališča, kar na dolgi rok (v kombinaciji z zelo kompleksnimi projekti) marsikaterega svetovalca izčrpa. Pogosto ta prisotnost ni nujno potrebna, ogromno stvari lahko naredimo na daljavo in to smo sedaj večinoma brez težav potrdili," dogajanje na področju poslovnega svetovanja komentira Lovro Gruden.
Poslovni svet v obdobju koronavirusa ni zastal, prej nasprotno. "Če pogledamo oglaševanje, smo opazili kar nekaj gverilskih oglaševalskih prijemov, dober miks med humorjem in sporočanjem zahval družbi ter kupcem, da so kljub razmeram opravljali nakupe in pazili na to, da so se držali usmeritev za omejitev virusa. V širšem poslovnem smislu so se nekatera podjetja res presenetljivo dobro aktivirala in svoje poslovanje prilagodila v najboljši možni meri, zaposleni pa so pogosto zelo predani svojemu delu. Slišal sem kar nekaj dobrih zgodb, zdi se mi, da se je marsikatera ekipa ob preizkušnji koronavirusa še dodatno okrepila. Zmagovalec tega obdobja bo vsak, ki bo koncu leta beležil podoben poslovni izid kot lani. Bodo pa seveda nekatere branže izjemno profitirale (zdravstvo, zaščitna oprema ...), ampak le začasno. Naslednje leto predvidevam, da bomo spet nazaj v nekem relativno normalnem stanju. Recepta za uspeh ni. Pandemija ni normalno stanje in na različne branže vpliva različno. Ključno je, kako se vrniti nazaj in vpeljati določene spremembe, ki bodo še nekaj časa del vsakdanjika."
Ključno je, kako se vrniti nazaj in vpeljati določene spremembe, ki bodo še nekaj časa del vsakdanjika. - Lovro Gruden (Indigo Consulting)
Koronavirusa ni pričakoval nihče, a vsi se moramo sprijazniti s tem, da bo naše življenje in delo v prihodnosti potekalo nekoliko drugače. "Spomnim se, ko sem s sodelavko nekje januarja letos debatiral o tem, kako se bo razvijalo gospodarstvo v tem in naslednjem letu. Moje mnenje je bilo, da je zadnja leta, če govorimo o razvoju gospodarstva, šlo vse tako gladko, da sem imel občutek, da se bo to nekje zaključilo. Če bi me takrat vprašali, kaj predvidevam, da se bo zgodilo ... ? No, pandemija zagotovo ni bila med mojimi predvidevanji. Koronavirus je spet pokazal, kako hitro se stvari lahko obrnejo."
Maruša Grah kljub temu da se je poslovno življenje v marsikaterem segmentu nekoliko ustavilo, v zadnjih tednih opaža številne primere dobrih praks, s katerimi se različna podjetja prilagajajo trenutnim razmeram: "Spretnost prilagajanja se izkazuje za ključno. Podjetje za dostavo živil hotelom in restavracijam, ki je zaradi omejitvenih ukrepov praktično čez noč ostalo brez strank, je rešitev našlo v hitri preusmeritvi s trga B2B na trg B2C in spletni storitvi za dostavo živil fizičnim uporabnikom (Preprosto.je). Razvojno podjetje, usmerjeno v servisiranje potreb zagonskih projektov, je svojo agilnost pokazalo s spletno storitvijo spremljanja gneče v trgovinah (LineScouts), telekomunikacijski igralec olajšal sklepanje poslovnih transakcij z videoidentifikacijo na daljavo, proizvajalec alkoholnih pijač pa svoje kupce pozval k virtualnemu druženju."
Spretnost prilagajanja se izkazuje za ključno. - Maruša Grah
"Čudovito enostavno so izzive vodenja v negotovih razmerah povzeli Googlovi strokovnjaki za izobraževanje na področju vodstvenih veščin. Krizo zaznamujeta pojava kompleksnosti in kaosa. Za prvega potrebujemo zmožnost mentalnega mapiranja trenutnega dogajanja in predvidevanja spektra prihajajočih sprememb. Ter večjo osredotočenost na to, kaj se lahko danes naučim, kot pa na to, da vse naredim prav. Kaos zahteva hitro in odločno ukrepanje, fleksibilnost in jasnost v komunikaciji, usmerjeno v zmanjšanje nelagodja mojih zaposlenih. Tisti, oboroženi z omenjenimi orodji, so bolj agilni, s tem so bolj agilne njihove organizacije, vezi v trenutnem razmerju med izdelkom, ceno, strategijo pozicioniranja in promocijo pa manj trdovratne. "
Vsi pogledi so sedaj usmerjeni naprej, sprašujemo se, kaj bo prinesla prihodnost. "Cepetanje na mestu ali tiščanje glave v pesek se bosta zagotovo zopet izkazali za neučinkoviti taktiki. Obvladovanje tveganj z robustnim zategovanjem ročne zavore v komunikaciji s potrošniki prav tako. Če kdaj, je zdaj čas, da končno nataknete jarem tako lastnim kot plačanim kanalom (owned in shared media) in s svojo držo v komuniciranju z deležniki prislužite še del pozornosti, ki se je ne da kupiti (earned media). Medijska potrošnja se je v času samoizolacije okrepila, povzročila predvsem rast spletnega obiska in gledanja televizije ter uporabe storitev za takojšnje sporočanje. Doktrina strahu se umirja, treba je iti dalje na osnovi trenutnih razmer in novih spoznanj. Godi se nam izkušnja, ko moramo poslovne modele hitro spreminjati in prilagajati, kot design thinking na "turbopogonu". Ta agilnost nam bo koristila v prihodnosti. In znanje o agilnem produktnem razvoju, projektnem vodenju, sestavi ekip, notranji organizaciji in tudi HR-u bo ključno."
Cepetanje na mestu ali tiščanje glave v pesek se bosta zagotovo zopet izkazali za neučinkoviti taktiki. - Maruša Grah
Izzivov v prihodnosti ne bo manjkalo, a tisti, ki bodo iskali rešitve, jih bodo tudi našli. "Mnogi so bili v zadnjih tednih deležni povečanega pritiska, naj obstoječe poslovne modele dopolnijo z novimi rešitvami, ki imajo bliskovit time-to-market, so poceni in imajo zanesljiv donos. To je v mišljenju, ki ga determinira povečana mera nereda, naključnosti in nepredvidljivosti, sicer pričakovano, a nekoliko spominja na rek o toči in pravočasnosti zvonjenja. Na okoliščine naraščajoče entropije se moramo pripravljati v času zatišja, da med nevihto preprečimo implozijo sistemov, ki nam prinašajo dodano vrednost. Delajte na kulturi ideiranja (iskanja in izrabe idej), sistematično gradite potrebne kompetence ter ustvarjajte klimo, ki bo vodila v zavzetost zaposlenih, žetev vsega razpoložljivega potenciala in na koncu razpršenost prihodkovnih kanalov oziroma tveganja. Razmere so najtežje takrat, ko smo nanje slabo pripravljeni," zaključuje Maruša Grah.
Eden izmed zmagovalcev trenutne situacije je zagotovo televizija. Zaradi nastalih razmer so uporabniki precej več časa namenili kanalu, ki so ga nekateri pred nekaj leti iz marketinškega vidika skorajda odpisali. "Uporaba televizije in televizijskih platform se je v času COVID-19 izrazito povečala. Ljudje so več časa pred televizijskimi sprejemniki, kar je povsem logično. Uporabniki vedno več uporabljajo tako imenovan "TV on demand". Mislim, da je to obdobje samo pospešilo transformacijo televizije. Moja napoved je, da se bo vedno več dogodkov vračalo na velike zaslone. Če navedem primer - v tem obdobju smo za video klice večinoma uporabljali računalniške zaslone, kljub temu da nam to omogoča tudi pametni telefon. Zakaj jih v prihodnje ne bi izvajali na televizijskem ekranu? Sediš na udobnem kavču in opravljaš video konferenčni klic. Verjetno bo tudi izkušnja, da se lahko veliko problemov reši preko video klica, prinesla posledico, da bo delo od doma, vsaj delno, ostalo prisotno tudi po času, ko med nami ne bo več virusa," spremembe na svojem področju delovanja opaža Jernej Smisl.
Mislim, da je to obdobje samo pospešilo transformacijo televizije. - Jernej Smisl (Vidaa International)
Poleg televizije je spletna trgovina zagotovo panoga, ki je zacvetela v zadnjih tednih. "V zadnjem času sem opazil, da se je transformacija nakupovanja začela odvijati precej hitreje in po mojem občutku raste zaupanje v spletne nakupe. Ljudje so celo začeli množično naročevati sadje, zelenjavo in druga živila na dom - preko spleta in z dostavo po pošti. Mnoga podjetja so to obdobje obrnila sebi v prid, tisti, ki čakajo, da bo krize konec in da bo vse tako, kot je bilo, delajo račun brez krčmarja. V vsaki krizi so zmagovalci in poraženci, preživijo tisti, ki so prilagodljivi in ne tisti, ki so največji. Mislim, da je recept ravno v zmožnosti prilagoditve. Moja največja osebna lekcija je, da ponovno spoznaš, kako veliko je vredna kava s sodelavci in da ni nobena težava sesti v avtomobil in se odpeljati 80 kilometrov do pisarne."
Martin Stariha po dveh mesecih nenehnih sprememb počasi opaža obrise nove normalnosti: "Ne glede na nepredvidljivost situacije, menim, da smo se vsi več ali manj uspešno privadili na nove razmere. Na začetku tega obdobja smo se veliko pogovarjali o hitrem prilagajanju strategij, ohranjanju marketinških proračunov, komunikacij, in če smo to v določeni meri dosegli, nam situacija še vedno ne dopušča, da bi zaspali na teh lovorikah, ampak moramo še naprej delati na vseh aktivnostih, ki nam bodo pomagale, da bomo iz situacije prišli kot »preživeli zmagovalci«. Za podjetja in blagovne znamke mora tako še naprej v ospredju ostati gradnja blagovne znamke. Situacija se rahlo umirja, kar pomeni, da je temu ustrezno potrebno prilagajati tudi strategijo nastopa. S spreminjanjem situacije se spreminja tudi uporabnik, zato je ključno, da imamo pri upravljanju strategije nastopa ustrezen in čim bolj podroben vpogled v uporabnike. Da lahko to dosežemo, moramo redno spremljati njihove navade, izzive, potrebe in kanale, ki jih uporabljajo. Le na ta način se lahko trenutna ponudba ustrezno prilagodi in išče nove priložnosti. Koronavirus nam je tudi pomagal oziroma nas na nek način prisilil, da smo se v tem obdobju vsi digitalizirali, sprejeli delo od doma in video klice, veliko ljudi je opravilo svoj prvi spletni nakup, ogromno se nas je spoznalo z vrednostjo lokalnih pridelovalcev in to so nedvomno navade, ki jih bomo obdržali tudi v prihodnosti."
Življenje v oglaševalskih agencijah je življenje hitrega tempa, ki je v tem obdobju dobil še dodaten pospešek. "S stališča oglaševalske agencije menim, da bo fokus še naprej na proaktivnem sodelovanju z naročniki, vsakodnevnem spremljanju dogajanja, potrošnikov in ustreznem prilagajanju strategij ter marketinških aktivnosti. Številne raziskave so pokazale, da so generacije zelo različne, saj zelo različno dojemamo sporočila, prav tako se konzumacija priljubljenih kanalov med njimi razlikuje. Ključno bo iskanje in uporaba pravih orodij, kanalov in ustrezno nagovarjanje. Digitalizacija je v obdobju nove razvoje faze, ki se še ni končala, ampak se bo nadaljevala še nekaj časa. V zadnjem obdobju smo lahko veliko poslušali in prebrali, da so zaposleni »srce« podjetja, s čimer se absolutno strinjam. Tako bomo nadaljevali tudi z internimi aktivnostmi, ki bodo zaposlenim omogočale dobro počutje, kreativnost, inovativnost in ne nazadnje varnost. Vračanje nazaj v pisarno mora biti premišljeno in ne prenaglo. Sedaj smo se vsi privadili na delo od doma, na virtualne sestanke ... v kakšni meri to ohraniti, kako najti učinkovito pot? Veliko se govori tudi o drugem valu, ki naj bi prišel jeseni. Za seboj imamo pomembno izkušnjo, tako da lahko z ustreznimi prilagoditvami mi presenetimo napovedani val in ne on nas."
Sedaj smo se vsi privadili na delo od doma, na virtualne sestanke ... v kakšni meri to ohraniti, kako najti učinkovito pot? - Martin Stariha (Luna\TBWA)
Čeprav pravega recepta za prebroditev trenutne situacije ni, zmanjševanje vložkov v marketing zagotovo ni prava poteza. "Vsako podjetje, ki se ni ustrašilo nastale situacije, ampak je iz danega povleklo najbolje in ohranilo komunikacijsko prisotnost, je zame primer dobre prakse. Definitivno je bilo to še posebej težko za vse tiste, ki so povezani z dogodki, turizmom, športom ... Težko je govoriti o nekem konkretnem receptu za uspeh, saj se »sestavine« razlikujejo glede na posamezno dejavnost oziroma panogo. Zame so zmagovalci blagovne znamke, ki v tem času niso ustavile svojih marketinških aktivnosti, ampak so jih prestrukturirale in nadaljevale s prilagojeno komunikacijo. Podjetja in blagovne znamke, ki so ugasnile svoje aktivnosti, so kratkoročno nekaj prihranile, na dolgi rok pa veliko izgubile. Pomembna bo tudi sposobnost fleksibilnega dolgoročnega planiranja in predvidevanja. Potrebno bo razmišljati disruptivno, tvegati in se na trgu pojavljati z drugačnimi oziroma inovativnimi pristopi in poslovnimi modeli. Moj nauk koronavirusa je ta, da so odnosi ključ do uspeha! Znamo stopiti skupaj, škoda le, da se mora najprej zgoditi takšna izredna situacija, da nam to dokaže."
Tudi v poslovnem svetu v zadnjem obdobju pogrešamo osebni stik, socialna distanca pa je zagotovo navada, ki bo z nami ostala tudi po dokončni sprostitvi ukrepov. Peter Vidmar je prepričan, da so to okoliščine, ki se jim bodo podjetja, hote ali nehote, morale prilagoditi: "Največjo spremembo opažam v prilagoditvah internega in eksternega komuniciranja. Podjetja z močno interno kulturo, kakršno je tudi naše, čutimo pomanjkanje osebnega stika, ki ga digitalno okolje ne more v celoti kvalitetno nadomestiti. Ljudje smo družabna bitja, ki potrebujemo fizično obliko druženja. Delo na daljavo ima svoje pozitivne in negativne lastnosti. V kolikor nisi popolnoma osredotočen oziroma imaš v svojem okolju takšne ali drugačne distrakcije, si lahko hitro manj učinkovit. Če pa si organiziran, lahko prihraniš ogromno časa, vožnje in usklajevanj. Menim, da se bo število digitalnih sestankov povečalo, a ne bo v celoti prevzelo tradicionalnih srečanj. Korona kriza bo pustila posledice praktično v vseh porah gospodarstva. Tudi naša branža ni izjema, zato bomo morali biti prilagodljivi in konkretni. Verjamem, da bomo izzive skupaj z našimi partnerji uspešno premagovali. Sploh v zadnjem času se precej posvečamo področjem razvoja vsebinskega marketinga, korporativnih strategij in spletne trgovine."
Menim, da se bo število digitalnih sestankov povečalo, a ne bo v celoti prevzelo tradicionalnih srečanj. - Peter Vidmar (Agencija 101)
Trenutna situacija še zdaleč ne bo imela samo negativnih posledic na posel in družbo. "Podjetja, s tem imam v mislih predvsem tista, bolj »analogno« orientirana, so se bila primorana preseliti iz fizične trgovine na splet. To ne pomeni, da bodo lahko celotno prodajo nadomestila, so pa preprečila ali vsaj omilila bilančno katastrofo. Takšna adaptacija jim bo vsekakor dolgoročno koristila, saj uporabnik postaja vse bolj digitalen. Več možnosti za zmago bo imel tisti, ki bo proaktiven, prilagodljiv in bo deloval s pozitivno naravnanim poslovnim »mindsetom«. Situacija bo bistveno zahtevnejša za tiste, ki jim je kriza drastično posegla v posel ( turizem, potniški promet, avtomobilska industrija). Zanesljivih »receptov za uspeh« ni, bodo pa podjetja primorana prilagoditi poslovne modele za primer, če se takšna situacija znova ponovi. Edina stalnica poslovnega okolja je sprememba. Na globalno dinamiko ne moremo vplivati, zato se rajši posvetimo tistim segmentom, na katere lahko."
Foto: Nejc Lasič