Ranko Jelača, član uprave Telekoma Slovenije, je v svoji karieri zamenjal več industrij. Z nami je delil svoje izkušnje in nasvete o tem, kaj mora imeti sodoben marketingaš in kako lahko najde navdih oziroma identificira priložnosti v svojih industriji.

Ranko Jelača ima za sabo preko 17 let mednarodnih izkušenj na področju marketinga in prodaje, danes pa je član uprave Telekom Slovenije, kjer pokriva sektorje za skrb za uporabnika, marketing in prodajo. ''To je podobno kot z Barcelono in Real Madridom. Celo življenje igraš v Barceloni, potem pa greš v Real in takrat rečeš, da si prikrito navijal za Real,'' pravi in pojasni, da od vseh industrij do sedaj najbolj uživa v telekomunikacijah. Med industrijami (gradbeništvo, oblikovanje, brezalkoholne pijače …) ni prehajal zaradi denarja, temveč spremembe mišljenja in iskanja novih izzivov ter več samostojnosti.

Od ideje do realizacije

''Tudi v multinacionalki v Sloveniji je mogoče kaj spremeniti.'' Ranko iz izkušenj pravi, da so najpomembnejši delo, predlogi in sitnarjenje. ''Ne sprejmeš odgovora ne in potem te nekdo včasih posluša in vključi v večje korporativne projekte.'' Seveda pomaga tudi, če imaš dovzetnega šefa, s čimer je sam imel srečo v Krašu. Večina sprememb prihaja iz kreativne ideje, vendar ta nima bistvenega vpliva na to, ali bo realizacija uspešna. ''Redko kdo dobro idejo sprejme le zato, ker je dobra – pomembno je, kako dolgo vztrajaš.'' Za uspešno realizacijo ideje je pomembno predvsem to, da sami verjamemo v pozitivne spremembe, ki jih bo prinesla, ter v to prepričamo tudi ekipo. Sprememba običajno pomeni veliko več kot le nov proizvod – v Krašu je na primer to pomenilo v nekaj mesecih popolnoma spremeniti način lansiranja - iz lansiranja v eni državi do simultanega v več državah hkrati. Sledila je burna reakcija ekipe – bolj podjetje temelji na medosebnih odnosih, bolj je reakcija burna, pri čemer dodatno težavo predstavlja premajhno komuniciranje med oddelki. Ključno je zato komunicirati, zakaj to počnemo.

''Redko kdo dobro idejo sprejme le zato, ker je dobra – pomembno je, kako dolgo vztrajaš.'' Ranko Jelača, Telekom Slovenije

Kako identificirati priložnosti?

Medtem ko je bil Ranko Jelača direktor marketinga v družbi Atlantic Grupa, so pod njegovim vodstvom za Donat oblikovali novo kategorijo izdelka. Poudarja, da je pri tem najbolj pomembno poslanstvo – razlog za obstoj, ki ga je treba definirati in ki pri kategorijskem pristopu običajno manjka. Donat so iz kategorije premium mineralne vode premaknili med 'natural health solution providers', saj ima blagodejne učinke na zdravje. V naslednjem koraku so definirali težave, ki jih Donat olajša oziroma reši (zaprtost, zgaga) in to podprli s kliničnimi raziskavami. Na koncu so dodali še mobilno aplikacijo, ki poskrbi, da uporabnik Donat pije na pravi način. Kot pojasnjuje, je bilo ključno, da so v celotnem procesu identificirali svojo pomanjkljivost in premislili, kako jo lahko izkoristijo kot prednost.

Cene Donata niso postavljali na podlagi drugih blagovnih znamk mineralne vode, temveč so jo primerjali s cenami zdravil, saj je bil Donat prestavljen v to kategorijo. Tako je cena Donata lahko za nekaj evrov dražja od drugih znamk mineralne vode, še vedno pa ostaja v rangu zdravil. Zdravilo ne sme biti luksuz, temveč mora biti dostopno po določeni ceni. Ranko Jelača ta odnos ponazarja s primerjavo – če smo pripravljeni plačati določeno ceno za škodljiv izdelek, na primer cigarete, bomo to ceno lahko plačali tudi za zdravilo. Ceno, ki jo je potrošnik pripravljen plačati za izdelek, lahko dvignemo le z močno diferenciacijo na podlagi tega, kar trenutno delamo – sam ne verjame v različne oglaševalsko-oblikovalske pristope v ta namen.

Pri Donatovem prestopu oziroma inovaciji je šlo za ''sistematični trenutek inspiracije – sistematično delaš, dokler ne prideš do inspiracije. Na silo ni mogoče narediti ničesar.'' Pravi, da bo podoben pristop na Telekomu Slovenije uporabil še lažje, saj telekomunikacije še bolj temeljijo na potrebah kot ostale kategorije. Potrebe so tiste, ki so se v času razvijale najpočasneje – potreba po telefonu je danes enako močna kot pred petdesetimi leti. Tudi naloga vseh aplikacij je zadovoljevanje potreb. Dodaja še, da potreb ni mogoče ustvarjati, lahko jih le prepoznamo in zadovoljujemo.

Ranko Jelača priložnost Telekoma Slovenije vidi v poenostavitvi digitalnega sveta. ''Svet je digitalna džungla, človek pa ni zainteresiran za vse aplikacije, ki so okoli njega.'' Poslanstvo podjetja je poenostaviti digitalno tehnologijo in navdušiti uporabnike - želijo biti integrator, povezovalec digitalnega sveta in uporabnikov.

Brez zabave ne gre

Ker je pri svojem delu pridobil tudi veliko mednarodnih izkušenj, lahko Ranko Jelača Slovence primerja z ostalimi, pri čemer identificira dva nivoja. Po njegovem mnenju podjetniški nivo v Sloveniji deluje zelo dobro in je precej napreden. Korporativna Slovenija pa je nekoliko zaspala, ker je le nekaj podjetnikov gonilna sila. ''V Sloveniji primanjkuje ambicioznosti, ne upajo si veliko. V tujini dobiš občutek, da ljudje svoje ambicije izkazujejo bolj agresivno.'' Ranko Jelača poudarja, da ima pri delu le en pristop – nebo je meja – in to pričakuje od prav vsakega marketingaša.

Od svoje ekipe v marketingu član uprave Telekoma Slovenije pričakuje interdisciplinarnost in hitrost. Industrija se zelo hitro spreminja, zato je po njegovem mnenju potrebno biti odprt za spremembe. Poleg tega dodaja še zabavo: ''Verjamem samo v trdo delo in zabavo,'' pravi. Poleg dela in odkritega pogovora je po njegovem mnenju element zabave nujen za uspeh.

"Pomembno je delati to, kar ti je všeč in za to je potrebno vztrajati. Vedno so na poti tudi padci in razočaranje, vedno je kdo boljši od tebe, ampak ne smemo obupati," pravi. Na kratko se njegov recept za uspeh glasi: biti najboljši, se občasno znervirati, predvsem pa vedno priti nazaj skozi ključavnico.

Fotografije: Nejc Lasič

Celotno fotogalerijo si lahko ogledate na DMS Facebook strani.

Zapis je nastal na podlagi pogovora z Rankom Jelačo na Marketinškem zajtrku novembra 2016.

VČLANI SE

Povezane teme

Drugi zapisi na temo

O NAS

Več kot

600

članov
Več kot

400

STROKOVNIH zapisov
Več kot

50

dogodkov letno
Društvo za marketing Slovenije skrbi za umeščanje in razvoj marketinga kot stroke in znanosti v slovenskem ter širšem družbenem in gospodarskem prostoru v Sloveniji.
pridružite se nam