Polne tribune čustvenih navijačev so zagotovo dodana vrednost vsakega tekmovanja. A v ozadju obiska športnega dogodka navijača spremljajo številne aktivnosti, ki bolj kot športno tekmovanje zaznamujejo turizem. S Petro Stušek, direktorico Turizma Ljubljana, smo skozi pogovor v Športnem središču povezovali šport in turizem ter se dotaknili trenutnih izzivov, ki močno zaznamujejo obe področji.

Čeprav se nam včasih zdi, da se je s pandemijo svet nekoliko ustavil, tudi v turistični branži opozarjajo, da kljub številnim omejitvam življenje teče svojo pot in da je tudi šport tisti, ki v teh težkih časih turizem vleče iz rdečih številk. “V času “lockdowna” je bilo v Ljubljani 70 % vseh nočitev s strani športnikov profesionalcev in njihovih spremljevalcev. Lansko leto je bilo za turizem katastrofalno, v Ljubljani nas je reševal vsaj šport, poudarja Petra Stušek, direktorica Turizma Ljubljana.

V času “lockdowna” je bilo v Ljubljani 70 % vseh nočitev s strani športnikov profesionalcev in njihovih spremljevalcev. - Petra Stušek (Turizem Ljubljana)

Šport je poleg gastronomije eden izmed dveh velikih motivatorjev za potovanja v zadnjih letih. “Pred leti je bil šport zgolj dodatek na počitnicah, danes je eden izmed osrednjih motivov za potovanja. Šport in turizem imata večkraten učinek na gospodarstvo kot celoto, vseh učinkov pogosto niti ne vidimo. Šport je izjemen generator nove infrastrukture in odlično sredstvo promocije za turiste, ki poleg obiska športnega dogodka spoznavajo destinacijo, kjer se ta dogodek odvija. Navijače tekma zaposluje nekaj ur na dan, destinacijo pa obiščejo za več dni in to pomeni obroke v restavracijah, večerne zabave, ogled znamenitosti, nakupe, izlete. To je zares velik izplen iz dogodka, ki sicer traja le nekaj ur. Zato smo tudi kot ponudniki turizma aktivno vpleteni v tekmo za organizacijo mednarodnih športnih dogodkov. Če pa ta dogodek z uspehi naše reprezentance privabi še slovenske navijače, potem je to zmagovalna kombinacija. Spomnimo sesamo septembra 2019 in EuroVolleya.”

Ponudniki turizma smo aktivno vpleteni v tekmo za organizacijo mednarodnih športnih dogodkov. - Petra Stušek (Turizem Ljubljana)

S pomočjo športa je Slovenija postala destinacija, pri kateri turisti dobro vedo, kam prihajajo. “Pred leti so bili turisti navdušeni nad lepotami Slovenijo in začudeni delili svoje navdušenje. To se sliši lepo, za zaposlene v turizmu pa je opozorilo, da z njimi nismo dovolj učinkovito komunicirali o tem, kaj vse ponuja naša dežela. Športniki nam na tem področju utirajo pot, ker se ljudje pozanimajo o državi, iz katere prihajajo ti vrhunski šampioni.”

Kako poskrbeti za to, da se bodo turisti, ki obiščejo športni dogodek, vračali na destinacijo? “Dogodki na najvišjem nivoju imajo svoje zakonitosti in privabijo res širok krog turistov. Mesto Ljubljana se sicer v “normalnem” letu udeležuje več kot 50 dogodkov po celem svetu, na katerih točno vemo, koga in s čim naslavljamo. Pri tem smo v tesnih stikih z organizatorji dogodkov, tako profesionalnih kot tistih za rekreativce, kakršna sta Maraton Franja in Ljubljanski maraton. Za turiste pripravimo različne pakete, saj dobro poznamo ciljno javnost Skandinavce zanima eno, Špance nekaj drugega, Nemci so spet posebna zgodba. Ponudbo res dobro razdelamo in pripravimo tako pakete kot tudi posamezne “sladkorčke”, s katerimi nagovarjamo turiste,” razkrije Petra Stušek.

"Ponudbo res dobro razdelamo in pripravimo tako pakete kot tudi posamezne “sladkorčke”, s katerimi nagovarjamo turiste," razmišlja Petra Stušek (Turizem Ljubljana).

Leto 2021 za turizem predstavlja veliko uganko. “Situacija se tako hitro spreminja, da moramo nenehno prilagajati tudi scenarije, kaj ponuditi turistu. Na področju potovanj je trenutno na prvem mestu vprašanje varnosti zdravja, ki mu moramo v tem trenutku posvečati največ pozornosti. Najprej varnost, potem vse ostalo. Zadnje leto nas je naučilo tudi to, da se moramo bolj intenzivno posvečati domačim turistom, Slovencem, ki jih je zelo težko pritegniti na mestni oddih v Ljubljano, saj za ta način turizma raje obiščejo London, Dunaj, Pariz, tudi Budimpešto. Ljubljana ponuja marsikaj in mesta v resnici Slovenci še ne poznamo dovolj, tudi na področju športa. Druga pomembna ciljna skupina so turisti v državah, s katerimi imamo neposredno letalsko povezavo, saj se ti lažje izognejo številnim prehodom mej, testiranjem … Čakamo tudi natančnejši načrt odpiranja s strani politike. Turistu ne moreš reči, danes je tako, jutri pa bo morda drugače. Seveda smo pozorni tudi na to, kdaj se bodo lahko na športne dogodke vrnili navijači. Iščemo načine, kako bi čim prej sprostili nekatere omejitve in poudarjamo, da ima turizem multiplikativne učinke na gospodarstvo, hkrati pa ljudi, ki so utrujeni od pandemije, tudi mentalno napolni z upanjem na lepšo prihodnost.”

Turistu ne moreš reči, danes je tako, jutri pa bo morda drugače. - Petra Stušek (Turizem Ljubljana)

Dostopnost Ljubljane in lega na sredini države je pogosto prednost, v smislu turizma pa marsikaj otežuje. “Tudi takrat, ko Slovenci obiščejo dogodek v Ljubljani, večinoma prespijo doma. Ljubljana ponuja več kot 13.000 dogodkov letno in smo pred velikim izzivom, kako Slovenca oziroma Slovenko prepričati v to, da se v Ljubljani popolnoma sprosti, da se zbudi v hotelu, kjer mu drug pripravi zajtrk in si popolnoma sproščen. Tudi turizem v lastnem mestu je lahko zelo zanimiv!”

Petra Stušek o tem, zakaj se tudi v Ljubljani veselijo uspehov NK Maribor: “Mariborski uspehi so ponesli ime Slovenije v svet in to prinaša koristi tudi Ljubljani. Ne glede na to, iz katerega dela Slovenije prihajajo slovenski športni šampioni, to dviguje ugled celotne države. Včasih promocija države s strani športnikov ni bila tako izrazita, kot je danes. To je izjemno učinkovito marketinško orodje in v našo deželo na ta način privabimo ogromno turistov, za katere pa vemo, da so odlični potrošniki, še posebej navijači.”

Tudi čustva, ki se prenašajo skozi šport, so za turizem zelo pomembna. “Ko je nekdo zadovoljen s športnim dosežkom svoje ekipe, je veliko večja verjetnost, da bo zadovoljen tudi s celotno izkušnjo na določeni destinaciji. Turisti opažajo, da je Slovenija odličen organizator dogodkov in da poleg športa ponuja še marsikaj drugega. Odmevni dogodki sklepajo velik krog - za potrebe velikih tekmovanj se gradi nova infrastruktura, kot so Stožice, ki nam nato omogočajo lažjo organizacijo drugih športnih tekmovanj in tudi velikih kulturnih dogodkov. Ko si prepoznan kot odličen organizator, se ti odpirajo številna vrata in Slovenija je prepoznana kot odličen organizator dogodkov na vseh nivojih, ne samo z naslova naravne in kulturne dediščine, ampak tudi zaradi izpolnjevanja zavez trajnosti, odlične kulinarike … Vse to pripomore k temu, da dobimo dogodke najvišjega nivoja, kot je denimo Evropsko prvenstvo za nogometaše do 21 let. Seveda pomaga tudi to, da je predsednik UEFE Slovenec, ki je ponosen na svoje poreklo, a to nam ne bi pomagalo, če ne bi bili prepoznani kot odlični organizatorji pomembnih dogodkov.”

Slovenija je prepoznana kot odličen organizator dogodkov na vseh nivojih. - Petra Stušek (Turizem Ljubljana)

Ravno EURO U-21, ki se konec maja znova vrača v Slovenijo, je najboljši pokazatelj tega, koliko šport in turizem trpita zaradi trenutne situacije. “Bolečina zaradi okoliščin je precejšnja. Ekonomski učinek takšnega dogodka bo precej izostal, verjamemo pa, da bodo vsaj profesionalci do določene mere zapolnili kapacitete. Veseli smo, da je finale v Ljubljani in začenjamo s komunikacijo prek različnih kanalov, nagovarjamo predvsem Slovence, da naj ob odprtih terasah obiščejo Ljubljano in vsaj s prijatelji ob pivu uživajo v tekmah. Mestne avtobuse smo obarvali v barve prvenstva, Stritarjeva ulica je okrašena z nogometni žogami, ki so jih podarili Ljubljančani in če ne moremo biti na dogodku prisotni “v živo”, si želimo sodelovati vsaj na tak način.”

Poseben športni fenomen na drugi strani luže je zagotovo Luka Dončić, ena največjih zvezd košarkarske lige NBA. “Američani skozi Luko Dončića in Gorana Dragića sanjarijo o Sloveniji. Luka je svetovni zvezdnik najvišjega formata, ki vedno s ponosom pove, od kje prihaja. Leta 2019 smo skupaj s Slovensko turistično organizacijo in Sport Media Focusom sklenili partnerstvo s franšizo Dallas, na zadnji tekmi pred zaprtjem zaradi pandemije smo imeli na tekmi Dallasa tudi svojo maskoto, v ZDA smo poslali Dunking Devilse … Žal se je nato zgodila pandemija in vsi skupaj čakamo na ponovno odprtje, ko bomo v sklopu sodelovanja organizirali tudi B2B poslovno konferenco za organizatorje srečanj in potovanj. Res imamo v Sloveniji veliko srečo, da imamo toliko zvezd največjega formata v tako mali državi.”

Američani skozi Luko Dončića in Gorana Dragića sanjarijo o Sloveniji. - Petra Stušek (Turizem Ljubljane)

Šport in turizem nas tudi v teh težkih dneh navdajata z upanjem v lepšo prihodnost. “Že v času “lockdowna” nam je rekreacija dajala stik z normalnostjo. Šport premika ljudi in skrbi tudi za druženje, brez katerega človek v resnici ne more živeti. Enako velja za turizem, ostati moramo optimisti in verjeti, da bomo spet potovali ter odkrivali svet. Ljudje smo in bomo potovali in smo se ter se bomo ukvarjali s športom. Do takrat pa smo lahko veseli, da lahko športne dogodke spremljamo vsaj prek televizije in na nek način tako zbežimo od vsakdanjih skrbi,” zaključuje gostja majskega Športnega središča.

VČLANI SE
Posnetek pogovora je za člane DMS na voljo v digitalni knjižnici.

Drugi zapisi na temo

O NAS

Več kot

700

članov
Več kot

300

zapisov
Več kot

50

dogodkov letno
Društvo za marketing Slovenije skrbi za umeščanje in razvoj marketinga kot stroke in znanosti v slovenskem ter širšem družbenem in gospodarskem prostoru v Sloveniji.
pridružite se nam
VEČ KOT 280 UR IZOBRAŽEVANJ
MREŽENJE Z VEČ KOT 700 ČLANI
večkot 70 dogodkov letno
spoznajte vse prednosti članstva
v društvu
razišči NIVOJE članstvA
dostavljamo NOVICE IZ SVETA
MARKETINGA
prijava na e-novice