Ko gre za zlate gazele, nas vedno znova navdušujejo njihove izjemne poslovne zgodbe, tokrat o preobrazbi dveh v globalne multinacionalke. Prva je globalne cilje nagovarjala že ob ustanovitvi ter bila multinacionalka, ko še ni imela zaposlenih. Druga je gazelje prerasla meje Slovenije.

Svoje izkušnje razvoja in izzive sprememb sta na nedavni MQ konferenci Združenja Manager v pogovoru s Tanjo Kavran, izvršno direktorico Društva za marketing Slovenije, podelila Matej Košmrlj, direktor družbe NiceLabel, Loftware, Zlate gazele 2016, in Matjaž Krč, direktor podjetja EKWB, Zlate gazele 2021. Ne glede na to, da sta njuni zgodbi v izhodišču različni, sta si tudi neverjetno podobni, ko gre za njuno obvladovanje procesov rasti in razvoja, sta se strinjala sogovornika. Ko sta hitro rasli, sta se pri podobnih mejnikih v številu zaposlenih srečevala s podobnimi izzivi organizacije in vodenja.

Matej Košmrlj, direktor družbe Loftware NiceLabel (levo), Matjaž Krč, direktor podjetja EKWB in Tanja Kavran, izvršna direktorica Društva za marketing Slovenije v pogovoru na MQ konferenci Združenja Manager. Foto: Andraž Kobe.

Recept za uspeh: kombinacija načrtovanja in sreče

NiceLabel, Loftware, je po uspešnem poslovnem začetku prepoznal potrebo po lastni blagovni znamki, odprl podjetje v ZDA, začel graditi globalno vodstveno ekipo »veteranov iz branže«, kot se je izrazil Košmrlj. V obdobju od 2013 do 2021 so vsako leto zrasli za 20 %. Po povezavi z Loftwarom in Prisym ID so zdaj v fazi pozitivnih sprememb in uglaševanja različnih korporativnih kultur. Skupaj zaposlujejo 500 ljudi in so vodilni v svoji dejavnosti.

Ekipa neustrašnih Vikingov, kakor si rečejo v EKWB, je že na začetku vedela, da je tržišče za njihovo tehnološko idejo cel svet. »Danes smo vseprisotni in vedno je treba nekaj ohladiti,« tako Krč.

So bile njihove prelomne točke načrtovane? Po besedah Košmrlja in Krča je šlo pri obeh za kombinacijo načrtovanja in sreče. Vedeli so, da delajo prave stvari na pravi način, da gredo v pravo smer in imajo odlično usposobljeno ekipo. Krč je priznal, da so jih v začetni fazi nekatere stvari ujele nepripravljene, ko so presegli velikost obrtne delavnice. Zato so vzpostavili t. i. enoto za organizacijski razvoj, ki je pomagala zaznavati in razvijati procese v organizaciji. Kot je poudaril Košmrlj, v zadnjih letih pri njih vse teče bolj načrtovano.

Vedeti je treba, kje so meje tvoje rasti

O rasti tako v NiceLabel, Loftware kot v EKWB razmišljajo zelo široko: kaj sploh je rast in ali vedno rastemo samo navzgor. »Hitreje kot rasteš, večja je možnost nihljajev tudi navzdol,« je povedal Krč. In dodal: »Na rast gledamo dolgoročno in rastemo na EKWB način. To je z našimi lastnimi viri, brez investitorjev, saj se nam zdi, da smo samo tako lahko dolgoročno trajnostni. Vedeti je treba, kje so meje tvoje rasti.«

Košmrlj je dodal, da lahko hkrati rasteš in padaš, saj je po njegovem mnenju rast večdimenzionalna. »Rasteš lahko po številu zaposlenih, prometu, številu izdelkov na trgu, hkrati pa lahko nazaduješ v zadovoljstvu zaposlenih, njihovi zavzetosti … Včasih se pošalimo, da smo sami sebi največja ovira za rast, saj se ne uspemo organizirati, da bi lahko hitreje rasli.«

Zakaj je sploh treba rasti, je izpostavil Matjaž Krč, saj se to pogosto sprašujejo tudi v EKWB. Odgovor je jasen: ker morajo doseči ustrezno velikost, da lahko spreminjajo svet, kar je njihovo poslanstvo. Z anekdoto je ponazoril njihovo izkušnjo, saj na globalne trgu niso bili dovolj veliki, da bi lahko prevzeli velik razvojni posel, a so ga s podporo velikih vendarle dobili ker so »jih navdušili s svojimi posebnimi znanji«. Matej Košmrlj je potrdil, da je na globalnem trgu velikost pomembna. In samo dve poti sta: ali navzgor ali navzdol. Če stojiš na mestu, greš slej ko prej navzdol, je prepričan.

Vsak torek si rezervirajte 5 minut za marketing. Naročite se na marketinške novice.

Izzivi prihodnosti

Obe zlati gazeli, globalni multinacionalki, se soočata z novimi izzivi. EKWB se je po skoku povpraševanja v času epidemije Covida, ki so ga dobro izkoristili, konec leta 2021 soočil z večjim padcem, ki pa je bil po besedah Krča pričakovan. Nanj so bili pripravljeni, saj redno spremljajo gibanje na trgih in se proaktivno odzivajo. Presenetila pa jih je vojna v Ukrajini, ki je siceršnjemu pričakovanemu padcu povpraševanja dodala še 20 %. Sprejeli so program nižanja stroškov in presežnih delavcev. »Zanimiv je psihološki vidik teh sprememb. Ekipa je v šoku, saj je bila navajena na nenehno rast. A gibanja na trgu bodo vedno in temu se moramo prilagajati,« je bil jasen Krč. Določen del sredstev je kljub vsemu po njegovih besedah ostal namenjen razvoju, da se lahko takoj odzovejo, ko se bo trend povpraševanja ponovno obrnil navzgor.

NiceLabel, Loftware se po združitvi s Prisym ID trenutno intenzivno ukvarja z uglaševanjem različnih organizacijskih kultur in s komuniciranjem jasnih, konkretnih ciljev. »Preverjamo, ali tečemo v isto smer, da si naši cilji ne nasprotujejo, da jih vodje razumejo in imajo ustrezno večjo sliko, da so jasne tudi ambicije, ki vplivajo na naš razvoj,« pravi Košmrlj.

Ali lahko iz Slovenije vodimo multinacionalko? Strokovno vsekakor, a je veliko težje kot drugje, sta se strinjala sogovornika. Po besedah Krča se mora Slovenija kot država odločiti, kaj hoče. Košmrlj pa je poudaril, da v Sloveniji nimamo prave perspektive velikega globalnega trga. In dodal, da se danes vse da, je pa vprašanje ambicije, ali hočemo ustvarjati globalne zgodbe.

VČLANI SE

Članek je bil objavljen v Dnevniku.

Povezane teme

No items found.

Drugi zapisi na temo

O NAS

Več kot

600

članov
Več kot

400

STROKOVNIH zapisov
Več kot

50

dogodkov letno
Društvo za marketing Slovenije skrbi za umeščanje in razvoj marketinga kot stroke in znanosti v slovenskem ter širšem družbenem in gospodarskem prostoru v Sloveniji.
pridružite se nam