V zadnjih letih so se v poslovnem okolju zgodile spremembe, ki podjetnike silijo k uvajanju novih tehnologij in k razmisleku o morebitnem prehodu med industrijami. Dr. Mitja Pirc (Indigo Consulting) povečanje števila prehodov med industrijami in nova partnerstva pripisuje ravno tem hitrim spremembam, v novem načinu poslovanja in povezovanja podjetij pa vidi priložnost za rast tistih podjetij, ki se bodo s ključnimi izzivi na trgu spopadla na prave načine.
Štirje ključni izzivi na trgu:
Podjetje se mora znajti pod določenim pritiskom, da se odloči za razmislek o tem, da bi počelo še nekaj drugega. -Mitja Pirc, Indigo Consulting
Pri soočanju s temi izzivi se za podjetja pojavljajo nove priložnosti. V zadnjih letih so številna podjetja prestrukturirala poslovanje ali lastništvo in se usmerila v novo panogo ter so tako pripravljena na rast. Za uspeh na prehodu v novo panogo je potrebna tudi natančna določitev naših kompetenc in opredelitev tistega, kar moramo še izboljšati.
"Da bo podjetje doseglo pravi uspeh, je potrebna tudi izbira pravih partnerjev. Nabor teh se zaradi prestrukturiranja velikih podjetij in nastanka start-upov veča, naloga podjetij pa je, da poišče tiste, s katerimi bo v tem novem okolju dosegalo najboljše rezultate," razmišlja Mitja Pirc, ki opozarja tudi na priložnosti, ki jih prinašajo spremembe v zakonodaji. Te se bodo zagotovo zgodile, saj se ob prestrukturiranju velikih podjetij in vstopu novih akterjev (Uber, Airbnb) na trgu dogajajo premiki, na katere se mora odzvati tudi zakonodajalec.
"V Sloveniji in Evropi so se v zadnjih nekaj mesecih stvari začele stopnjevati. Podjetja se ne borijo več za tržni delež, temveč za share of wallet. Trg je postal precej bolj nepredvidljiv, v njem je več igralcev," pojasnjuje Mitja Pirc, ki ugotavlja, da je uspešnost podjetja v tem novem okolju odvisna od uspešnih partnerstev ter poznavanja ključnih izzivov in izkoriščanja priložnosti.
Kako se s temi izzivi spopasti v praksi in kako izkoristiti svoje priložnosti? Igor Maroša (Agrokor) predstavlja delovanje podjetja Roto dinamic d.o.o., ki je postalo vodilni distributer pijač v HORECA kanalu na Hrvaškem. Kot glavne izzive na trgu je podjetje prepoznalo dejstva, da Metro trgovci agresivno vstopajo na trg distribucije pijače, da je konkurenca v tem poslu izjemno nelojalna, da trgovci na drobno uvajajo agresiven cenovni pristop in da padata tako marža kot tudi lojalnost kupcev. Poseben poudarek je po mnenju Igorja Maroše ravno na reševanju zadnjega izziva: "Finančnik bo svetoval, naj gre podjetje v smeri, kjer bo doseglo večjo maržo. Marketingaš pa bo svetoval, naj gre podjetje v smeri, kjer bo doseglo večjo lojalnost, ki bo dolgoročno pomenila večjo maržo. To je ključna točka."
Marketingaš bo svetoval, da gre podjetje v smeri, kjer bo doseglo večjo lojalnost. -Igor Maroša, Agrokor
Strategija podjetja Roto dinamic je nastala povsem na podlagi praktičnih izkušenj in iskanja ključnih točk, v katerih se lokali, katerih distributer je podjetje Roto dinamic, srečujejo s težavami. Podjetje je tako z mrežo partnerjev začelo razvijati dodatne storitve za svoje kupce. Tako je podjetje, ki je sprva skrbelo le za distribucijo pijače, kupcem ponudilo tudi programsko opremo za POS blagajno, internetni radio, orodje za inventuro, orodje za prodajo kave, orodje za pohitritev procesa naročanja v lokalih...
"Podjetje Roto dinamic je skozi diskusijo s kupci prišlo do njihovih glavnih težav in razvilo niz orodij, ki predstavljajo diferenciacijo od vseh ostalih konkurentov. Podjetje praviloma razvije orodja zastonj, kot vložek v lokale, od katerih v zameno dobi lojalnost," pojasnjuje Igor Maroša.
Pomembna naloga podjetij je, da pri prehajanju v nove panoge razvijajo stvari, ki so relevantne za kupca, pri tem pa morajo razumeti njegove potrebe. Tega podjetja večinoma ne zmorejo sama, zato morajo iskati zanesljive in inovativne partnerje, ki razumejo njihov posel. Ključno je, da podjetja partnerje pripravijo do tega, da jim ostanejo lojalni, saj lahko v nasprotnem primeru skupen razvoj prodajo konkurenci. "Najpomembnejša naloga podjetij pa je, da ob prehodu v novo panogo ne dovolijo, da njihov izdelek ni vrhunsko narejen, saj lahko tako škodijo tudi svojemu osnovnemu biznisu. Ob vstopu na nov trg in prehodu med panogami kupci še nimajo zaupanja v podjetje, zato prostora za napake praktično ni," opozarja Igor Maroša, ki svetuje, da naj podjetja izkoristijo obstoječe ekonomike obsega in razvijajo tiste stvari, ki se iz ekonomskega vidika podjetju v določeni panogi bolj izplačajo, kot če bi jih razvijal nekdo drug.
V sodobnem procesu prehajanja med industrijami, ko se velika podjetja na novo pozicionirajo in prehajajo med različnimi industrijami, svoje priložnosti iščejo tudi kreativni posamezniki, ki za bliskovit skok v poslovni svet izkoriščajo Start-upe. "Moč start-upov danes je ogromna. Start-up lahko nastane na katerem koli področju in iz česar koli. Ti start-upi ogrožajo velika podjetja, zato ta najuspešnejše tudi kupijo. Danes se Volkswagen ne boji Tesle, boji se Tesle in vseh start-upov na področju avtomobilske industrije, teh pa je cel kup. To se pojavlja v vsaki panogi, ne obstaja takšna, v kateri start-upi ne bi ogrožali velikih igralcev," je prepričan dr. Aleš Pustovrh (ABC Pospeševalnik).
Danes se Volkswagen ne boji Tesle, boji se Tesle in vseh start-upov na njihovem področju.
Narava posla se spreminja. V današnjem poslovnem svetu lahko majhno podjetje z minimalnimi vložki in uporabo novih tehnologij ter poslovnih modelov ogroža tudi velika podjetja. Kaj torej lahko storijo velika podjetja? Njihova prednost je v tem, da imajo na voljo več denarja, več ljudi, večjo bazo kupcev, kar omogoča, da lahko hitreje implementirajo ter razvijejo dobre rešitve za potrebe kupcev. Aleš Pustovrh svetuje: "Če ste veliko podjetje, ki ima nekaj tisoč kupcev in če ste dobri, boste probleme vaših kupcev poznali veliko bolje, kot nepoznan start-up dveh ali treh oseb brez izkušenj. Potrebno je razumeti, da se v vaših kupcih skriva rudnik zlata problemov. To pri nas učimo start-up podjetja, pojdite med kupce, najdite njihove probleme in jih začnite reševati."
Glavni problem start-upov je, da nimajo finančnih sredstev. Problem velikih podjetij je, da niso fleksibilna in so zato bistveno počasnejša. Idealna rešitev je, da velika podjetja s svojimi sredstvi, ki jih imajo na voljo, uporabljajo rešitve, ki jih sicer delajo start-upi. To lahko storijo na tri načine:
Pri mojih start-upih še nisem naletel na nikogar, ki bi me vprašal, ali lahko nekaj naredi. Ali lahko uporabim podatke o kupcih? Samo po sebi je umevno, da bodo to naredili. -Aleš Pustovrh, ABC Pospeševalnik
Zapis je nastal na podlagi mesečnega srečanja Društva za marketing Slovenije v januarju 2017.
Fotografije: Bojan Stepančič
Celotno fotogalerijo si lahko ogledate na DMS Facebook strani.