Svoje izzive, priložnosti in nasvete so na oktobrskem mesečnem srečanju z udeleženci delili Eva Jelnikar Mrak, Axis Mundi, Studio za promocijo in poslovna darila, Špela Ceglar, Milnica, Vse za izdelavo domače kozmetike - spletna trgovina za ustvarjalne, Katja K. Ošljak, Visionect, Electronic paper solutions, Tomaž Erjavec, Oculus in Doctrina, Andraž Mihelin, ISSA - Seascape, projektiranje, proizvodnja in prodaja jadrnic.
Kot celotno področje podjetništva (še posebej malih in mikro podjetij), je tudi marketing znotraj njega velikokrat intuitiven. Kjer manjka strokovnega znanja, velikokrat pomagajo prijatelji, posel in marketing se razvijeta iz strasti in iskrenega interesa. “Najtežja naloga podjetnika je prevesti dober občutek v trebuhu,” je dejala Eva Jelnikar Mrak in dodala: “Hkrati z novimi poslovnimi idejami ves čas iščem tudi načine, kako naj to razložim svoji ekipi, da me bodo razumeli.” Podjetje Axis Mundi, ki ga je ustanovila na pobudo partnerja, se je kljub kriznim časom držalo načela intuitivnosti in zaupanja ter prav zato raslo in uspevalo.
Eva Jelnikar Mrak: “V primerjavi z delom za veliko podjetje je prednost dela v (svojem) malem podjetju predvsem popolna svoboda in večja strast, saj opravljaš delo, ki ti zares veliko pomeni.” Špela Ceglar je svoje znanje s področja izdelovanja domače kozmetike nadgradila v uspešno dejavnost – spletni portal Milnica.si, kjer v prvi vrsti ponuja dobro vsebino, recepte in nasvete za izdelovanje, prodaja pa sestavine za izdelovanje domače kozmetike. Marketing se je v Milnici začel že pri pregledu konkurence pred postavitvijo portala, temelji pa predvsem na dobri vsebini, je poudarila Špela Ceglar: “Začela sem s tistim, kar znam in tako dobila dobro vsebino. Strankam nudim podporo tudi po nakupu – odgovarjanju na maile dnevno posvetim več ur, ko strankam svetujem, pomagam in odgovarjam na vprašanja.” Večino dela opravi sama, nekaj podpore, predvsem oblikovalske, ji nudi agencija.
Katja K. Ošljak je komunikologinja, ki je svoje mesto našla v tehnološkem podjetju Visionect. Marketinških aktivnosti se bolj sistematično lotevajo od njenega prihoda v podjetje. Prisotni so ne le na slovenskem, temveč tudi na tujih trgih: "V Evropi se trudimo prodreti z Geoffreyjem, elektronskim jedilnim listom za restavracije. Strojno in programsko opremo za upravljanje zaslonov iz elektronskega papirja tržimo v Evropi, Avstraliji, ZDA, tudi v Azijo smo že prodajali označevalne table in pakete za samostojni razvoj produktov na osnovi elektronskega papirja,” je dejala Katja K. Ošljak. Za seboj imajo uspešne zgodbe sodelovanja s Telekomom Slovenije in drugimi partnerji, velik potencial za svoj produkt, platformo za upravljanje označevalnih tabel, pa zaznavajo predvsem v (javnem) transportu.
Za Tomaža Erjavca (Oculus in Doctrina) je marketing v podjetju vsakodnevni izziv. Sam se ga je lotil na precej zanimiv način, saj je podjetje odprl šele po mednarodnem izobraževanju na področju, ki se mu je zdelo koristno za slovenski trg: “Eye tracking sem prepoznal kot orodje, ki bi slovenskim podjetjem lahko pomagalo pri učinkovitosti. Vzel sem kredit in nabavil opremo,” je dejal Tomaž Erjavec. Potem se je začel marketing. Ugotovil je, da predstavljanje prednosti metode “eyetracking” nima učinka, če stranke te metode sploh ne poznajo, zato je začel z izobraževanjem. Predaval je na fakultetah, konferencah, pisal članke, sodeloval z organizatorji različnih dogodkov in počasi rastel. Veliko vlogo je imelo tudi mreženje, kjer so poznanstva z odločevalci odpirala vrata do novih poslovnih dogovorov, obrestovala pa se je tudi povezava z marketinško agencijo. Pri razvoju novega produkta za izobraževanje farmacevtov (Doctrina) pa je preizkusil nov pristop: sooblikovanje produkta skupaj z uporabnikom. Opravil je vrsto intervjujev s potencialnimi strankami in s partnerjem sta razvila produkt v skladu z njihovimi željami. “Tak produkt je bil seveda tudi veliko bolj zanimiv za investitorje,” je še dodal Tomaž Erjavec.
Svet jadranja in pristne povezanosti z morjem je predstavil Andraž Mihelin, ISSA - SEASCAPE. Razvoj športnih jadrnic, prilagojenih za rekreativne (in ne profesionalne) jadralce, se je začel s sponzorskim projektom. Sponzor, podjetje Adria Mobil, je ekipi Andraža Mihelina odobrila sredstva za razvoj prototipa jadrnice, ki so ga zelo uspešno predstavili mednarodni jadralski skupnosti.
“Adria Mobil je kot sponzor zahtevala jasno definicijo strategije, ciljev in vizije, kar je bila za nas zelo koristna spodbuda. Sam se tega kot podjetnik ne lotiš, če pa to od tebe zahteva glavni sponzor, se v stvar poglobiš,” je dejal Mihelin. Sponzorski projekt so pozneje odkupili in začeli samostojno podjetniško pot. Marketinške dejavnosti so bile usmerjene predvsem v dogodke, ki so generirali veliko medijske pozornosti, za oblikovalsko nadgradnjo pa so se povezali s skupino Gigodesign. O pomenu ujemanja med oblikovalci in razvijalci je Andraž Mihelin dejal: “Če najdeš nekoga, ki deli tvoje vrednote in pogled na produkt, je dogovor neizogiben, pa tudi če gre za velike vsote – na koncu je še vedno občutek, da smo denar dobro vložili.” V letu 2014 se je podjetje uspešno podalo tudi na ameriški trg.
V pogovoru, ki je sledil, so podjetniki nanizali nekaj praktičnih ugotovitev:
Fotografije: Nejc Lasič