Marketing ima v podjetju funkcijo prevajalca med trgom in podjetjem. Prodaji pomaga razumeti kupčeve potrebe: kaj kupec pričakuje od podjetja in panoge na splošno, kakšne ima navade. Prav tako mora prepričati tudi vodstvo, zakaj so določene marketinške aktivnosti smiselne in kako odgovarjajo na kupčeve potrebe. Pri tem lahko pomaga načrtovanje. »Naloga marketinga je, da se nauči jezika uprav, da ve, kaj pričakujejo in da zna podkrepiti vse s številkami. Če bomo spremenili spletno stran, investirali v nov kanal, kaj lahko direktor pričakuje od tega?« pomen dobrega marketinškega načrtovanja razlaga Nataša Mithans.“
Marketing ima v podjetju funkcijo prevajalca med trgom in podjetjem. Prodaji pomaga razumeti kupčeve potrebe: kaj kupec pričakuje od podjetja in panoge na splošno, kakšne ima navade. (Nataša Mithans, Pristop)
10 znakov, da potrebujete marketinški načrt:
»Načrt sam po sebi je lahko samo črka na papirju ali pa je dejansko nekaj, kar uporabljate in tudi živite. Samo načrtovanje, da razmislite o čisto vseh vidikih vašega posla, je dobra vaja in priprava, kako boste tekli proti cilju,« dodaja Nataša Mithans.
Naloga marketinga je, da se nauči jezika uprav, da ve, kaj pričakujejo in da zna podkrepiti vse s številkami. Če bomo spremenili spletno stran, investirali v nov kanal, kaj lahko direktor pričakuje od tega? (Nataša Mithans, Pristop)
Vsak marketingaš se je kdaj znašel pred željo prodajnega oddelka, da je potrebno določen produkt ali storitev nujno prodati, zato bi bilo najbolje vse cene znižati. Če marketing nima dobro razdelanega marketinškega načrta, bo to tudi storil: če ima načrt, pa bo scenarij za ta primer že imel pripravljen. Brez marketinškega načrta podjetje izgublja čas in denar na nepomembnih postranskih aktivnostih.
Marketinški načrt ni strategija, ki jo marketingaši pogosto zamenjujejo z marketinškim načrtom. Strategijo podjetja je potrebno zastaviti za naslednjih tri do pet let, v načrtu pa definirati, kakšne bodo aktivnosti na primer v prvem letu. Strategija odgovarja na vprašanja, kot je izbira segmenta in podsegmentov, primarne in sekundarne ciljne skupine, prodajnih kanalov, identitete blagovne znamke in podobno. To so osnove, ki morajo biti pripravljene še pred pripravo načrta.
»Izbor strategije je odvisen od dejanske ali želene pozicije na trgu. Morate vedeti, kje se nahajate, saj bodo vaše nadaljnje taktike in aktivnosti odvisne od trga. Ali delamo inovacije in visoko dodano vrednost ali pa smo veterani in moramo imeti čim večji obseg in čim nižje stroške?« poudarja Matija Torlak, ki za iskanje odgovorov na ta vprašanja svetuje dobro poznavanje lastne strategije poslovnega modela. Big Bangov poslovni model je recimo »multichannel (ena zgodba, ena cena na več prodajnih kanalih) multiple (vele-, maloprodaja in internetna prodaja) electronic retailer«. Enako velja za strategijo nastopa na trgu, podjetje mora vedeti, kaj je njegov fokus: je to recimo priročnost storitev, cena, uporabniška izkušnja, morda kaj drugega?
Izbor strategije je odvisen od dejanske ali želene pozicije na trgu. Ali delamo inovacije in visoko dodano vrednost ali pa smo veterani in moramo imeti čim večji obseg in čim nižje stroške? (Matija Torlak, Big Bang)
Ko podjetje pozna svojo strategijo in ve, kaj je njegov fokus, se lahko loti priprave marketinškega načrta. Ključni elementi dobrega načrta so naslednji:
Marketing je lahko strošek ali investicija. Investicije morajo vedno prikazovati ROI, upravičenost – to pa je mogoče le s prikazovanjem razmerja zastavljenih ciljev in doseženih rezultatov. Marketinški načrt je potrebno redno spremljati in v primeru nedoseganja zastavljenih ciljev aktivnosti prilagoditi. Zato je potrebno imeti v načrtu opredeljene metrike:
Digitalne kazalnike zagotovo merimo vsakodnevno, medtem ko bolj dolgoročno zastavljenih aktivnosti ni smiselno meriti na mesečni ravni, ker učinek ne bo viden. Tak primer je recimo podal Matija Torlak pri Big Bangovi strategiji nastopa na trgu, znotraj katere imajo treninge za prodajalce že pet let, učinek pa bo zares viden šele po sedmih letih izvedbe. Pri tem izpostavlja, da je manj več: manj ključnih indikatorjev uspešnosti (KPI - key performance indicator) in uporaba »zdrave kmečke pameti« bosta prinesla boljše rezultate. »Imeli smo tudi že 12 indikatorjev uspešnosti na osebo, a ni šlo. En in enostaven, ljudski KPI, zadeve olajša. Manj je več,« pravi Matija Torlak.
Metrike niso samo za vpogled marketingašev, ampak predvsem za vodstvo, da pridobi perspektivo, kakšen je prispevek marketinga. »Spremljaj, analiziraj, prilagodi,« bistvo dobrega marketinškega načrta povzema Nataša Mithans.
En in enostaven, ljudski indikator uspešnosti (KPI), zadeve olajša. Manj je več. (Matija Torlak, Big Bang)
Fotografije: Nejc Lasič