Poslovni svet se nikoli ne ustavi. Živimo v obdobju, ko imamo občutek, da so se stvari umirile in ohladile, a najboljša podjetja ravno takšna obdobja izkoristijo za to, da se po ponovni oživitvi trgov izstrelijo med svetovne gospodarske velikane. Uber, Airbnb, Instagram, Slack in Dropbox so le nekatere izmed znamk, ki so nastale v zadnji gospodarski krizi oziroma po letu 2008. Dr. Mitja Pirc (Deloitte) na svojih predavanjih rad poudari, da podjetja ne smejo zavreči dobre krize. Kakšen pa je njegov nasvet za podjetja, ki jo želijo v prvi vrsti preživeti? "Najprej se vprašajte, kako ste se v vašem podjetju soočili s težko gospodarsko situacijo leta 2008 in kakšno strategijo ste ubrali tedaj. Zagotovo je ključno sodelovanje z obstoječimi strankami, vendar z drugačnimi storitvami, ki jih mora podjetje prilagajati potrebam trga. To je hkrati tudi priložnost za nagovarjanje novih strank. Ključno je upravljanje z denarnim tokom in balansiranje kratkoročnih ukrepov ter dolgoročnega razvojnega pogleda, da smo pripravljeni na rast, ko se razmere stabilizirajo."
Zagotovo je ključno sodelovanje z obstoječimi strankami, vendar z drugačnimi storitvami, ki jih mora podjetje prilagajati potrebam trga. - Mitja Pirc (Deloitte)
V čem se trenutna situacija razlikuje od zadnje velike gospodarske krize? "Največji izziv tokratne krize je, da ne vemo, kako huda in kompleksna bo, ker se hkrati soočamo z različnimi situacijami - zdravstvenimi izzivi, zmanjševanjem povpraševanja, na nekaterih področjih celo pomanjkanjem ponudbe. Napovedi scenarijev so tako zelo različne, nekatera podjetja se bodo morala soočiti tudi z do 60 % padcem prihodkov v letu 2020. Če se nam to zdi pretirano, poglejmo samo spremembo ocene rasti BDP-ja, ki jo je pripravil Umar v prvem tednu koronavirusa v Sloveniji. Celotno podjetje se mora pripraviti na različne scenarije, še posebej pa to velja za marketing. Podjetja, ki so v dobrem finančnem stanju, bodo seveda imela več možnosti za vlaganja in razvoj, torej več možnosti, da iz krize izidejo kot zmagovalci," razmišlja poslovni svetovalec.
Romana Dernovšek (Loterija Slovenije) razmišlja o tem, da se bo vsako podjetje s trenutno situacijo soočalo na svoj način. Recept, ki bi v teh časih deloval za vse, je nemogoče najti: "Ekipam in družbam, ki so v času pred krizo delovale strateško, povezano in prilagodljivo ter so bile digitalno usmerjene, je gotovo lažje preživeti tako težko situacijo. V Loteriji Slovenije zdravje in varnost sodelavcev postavljamo na prvo mesto, s sodelavci pa v teh dneh, čeprav z različnih lokacij, komuniciramo in sodelujemo še več kot prej. Gradimo na digitalnem delu poslovanja, ki je bil zelo pomemben del našega vsakdana že doslej, skrbimo za ugled družbe in obvladovanje tveganj. Enako aktivni kot prej smo tudi na razvojnih projektih, pomembnih za prihodnje poslovanje družbe. Prepričana sem, da je za družbo in vse njene deležnike zelo pomembno naše odgovorno in ustrezno ravnanje. Po drugi strani pa stremimo tudi k temu, da družba razvojno gledano ostane v kar najboljši kondiciji in da smo še močnejši kot prej ter pripravljeni na nov zagon, ki bo prej ali slej sledil."
Stremimo tudi k temu, da družba razvojno gledano ostane v kar najboljši kondiciji in da smo, še močnejši kot prej, pripravljeni na nov zagon, ki bo prej ali slej sledil. - Romana Dernovšek (Loterija Slovenije)
Enzo Smrekar je skozi svojo poslovno kariero že dokazal, da se zna spopasti z izzivi, ki jih prinaša negotova gospodarska situacija. Zadnja kriza je namreč za Drogo Kolinsko oziroma Atlantic Grupo pomenila prelomnico. Zaradi pravih potez v kriznih časih je podjetje po krizi doživelo obdobje visoke stopnje rasti. "Atlantic Droga Kolinska je kot prehrambena industrija manj ciklična kot druge industrije, zato prodaja v kriznih časih upada počasneje, enako pa velja v obdobju konjunkture, ko je rast zmerna. Kljub navedenemu se v času krize soočamo s spremenjenimi potrošniškimi navadami, zato so nujne prilagoditve tudi v marketingu. Predvsem smo sprejeli odločitev, da marketinških vlaganj ne zmanjšamo. Kratkoročno smo prilagodili marketinški splet in v prvi fazi prednost namenili taktičnim aktivnostim pred strateškimi. Posledično je bilo več promocij, ki so dodajale vrednosti, in popustov "multipack" pakiranj, ki kratkoročno spodbujajo konzumacijo. Že v drugi fazi smo tem aktivnostim postopno dodajali kampanje za dvig ugleda in imidža znamke, predvsem preko ATL-a. Kombinacija teh ukrepov je zagotavljala tekoče rezultate ob hkratni izgradnji močnih blagovnih znamk, kar nam je prineslo neulovljivo prednost v času konjunkture," se v preteklost ozira podpredsednik Atlantic Grupe za Delikatesne namaze, Donat Mg in Internacionalizacijo.
Kratkoročno smo v zadnji krizi prilagodili marketinški splet in v prvi fazi prednost namenili taktičnim aktivnostim pred strateškimi. - Enzo Smrekar (Atlantic Droga Kolinska)
Kaj izkušeni poslovnež priporoča podjetjem v prihodnjem obdobju, predvsem na področju marketinga? "Izpostaviti je potrebno, da marketing ni strošek, ampak investicija, ki po tej definiciji prinaša tudi povratna sredstva. Razumevanje korelacije vložka in povrnjenih investicij je najboljši argument za vsako vodstvo podjetja. Krizne razmere spremenijo potrošniške navade, zato je potrebno razumevanju sprememb uporabnikov nameniti dodatno skrb in na osnovi novega vpogleda hitro in učinkovito prilagajati marketinški splet. V kriznih razmerah je gotovina kralj, zato naj tudi marketinške aktivnosti stremijo k ustvarjanju prihodkov. Ob ustrezni uporabi kreativnih rešitev pri taktičnih aktivnostih bomo tako lahko sočasno gradili tako prihodke kot tudi imidž blagovne znamke ter tako zagotovili dolgoročno stabilnost."