Krizno komuniciranje obsega ukrepe, ki jih pripravimo v mirnem času, pred krizo, komuniciranje v času krize in analizo kriznega komuniciranja ter predloge za izboljšave, ko je kriza končana.

Na novembrskem izobraževanju Marketing TOPX sta nas kriznega komuniciranja učila strokovnjaka za korporativno komuniciranje Marjeta Tič Vesel in Maj Krčar iz Pristopa. Marjeta Tič Vesel je krizno komuniciranje opisala kot nepredvidenega gosta na zabavi – nima povabila, ne zna se obnašati, vznemirja druge goste in noče domov.

Vsaka kriza je po besedah Marjete Tič Vesel odmik od stabilnosti, ki zmanjšuje nadzor nad trenutno situacijo in ogroža dolgoročno zaupanje v organizacijo. Gre za nenaden dogodek ali splet nepričakovanih okoliščin, ki ogrožajo poslovanje podjetja, ljudi in ugled ter zahteva hiter in učinkovit odziv. Gre za dogodek z nizko verjetnostjo in visokim potencialom za resne posledice. Med krizne dogodke pa lahko štejemo tudi zavestno sprožene aktivnosti, kot so na primer poslovne odločitve vodstva organizacije. Takrat vemo, da bo to sprožilo negativen odziv vsaj dela naših deležnikov in se lahko na to vnaprej pripravimo.

Krizne okoliščine vplivajo na številne deležnike organizacije, na njihovo zaupanje, na ugled organizacije ali znamke pa tudi na nadaljnjo podporo, ki jo deležniki nudijo organizaciji ter z vsem tem na dolgoročno poslovanje podjetja. Zato je v takih okoliščinah nujno prevzeti kontrolo nad situacijo in proaktivno komunicirati z javnostmi.

Če znamo situacijo izkoristiti, lahko v krizi najdemo tudi pozitiven vidik, saj je to trenutek resnice, ki pokaže pravo naravo organizacije." - Marjeta Tič Vesel, Pristop

Cilj kriznega komuniciranja je tako omejevanje panike, dezinformacij, informacijskega vakuuma, podpora operativnemu odzivu podjetja, ki vključuje tudi krizne ukrepe, ter ohranjanje zaupanja internih in eksternih deležnikov.

Nujno je prevzeti kontrolo nad situacijo in proaktivno komunicirati z javnostmi, je med drugim izpostavila Marjeta Tič Vesel.

PRIPRAVLJALNE AKTIVNOSTI PRED KRIZO

Da bi krizo v največji možni meri preprečili ali vsaj omejili, moramo še pred krizo pogledati, kaj lahko naredimo, da do krize sploh ne pride. Če pa do nje pride, moramo biti nanjo maksimalno pripravljeni. Končni cilj je namreč, da skozi krizo, ki je vsakič trenutek resnice in test zaupanja, pridemo s čim manj praskami.

"Sami lahko s preventivnim delovanjem (upravljanjem tveganj in upravljanjem odnosov z deležniki) v veliki meri vplivamo na to, da do krize sploh ne pride oz. da bomo izredni dogodek razrešili čim bolj učinkovito." – Marjeta Tič Vesel, Pristop

Pred krizo moramo pripraviti krizni priročnik, ki med drugim opredeljuje, kako s krizo upravljamo, katere so glavne zadolžitve in kdo so njeni nosilci. Kot je opozoril Maj Krčar, mora biti krizni priročnik sproti posodobljen, testiran ter uporaben, saj s tem pomembno prispeva k učinkovitemu odzivanju ob izrednih okoliščinah. Ne želimo si namreč kriznega priročnika, ki nam ob krizi ne bi bil v nikakršno pomoč. Po krizi ga vedno posodobimo z novimi ugotovitvami.

Smisel kriznega priročnika je, da je pripravljen vnaprej in redno osvežen." - Maj Krčar, Pristop

Pred krizo pripravimo tudi vse elemente infrastrukture kriznega komuniciranja, ki vključujejo posodobljeno osebno izkaznico podjetja, fotogalerijo podjetja in predstavnikov podjetja, priročnik z vprašanji in odgovori za ključna tveganja oz. krizne situacije, ki nam pomaga hitreje odgovoriti na vprašanja, ki se pojavijo med krizo, razlagalna gradiva, adremo oz. kontaktne podatke vseh deležnikov, saj jih bo med krizo treba sproti obveščati, komunikacijski protokol. Vzpostaviti je potrebno tudi sistem za spremljanje medijskih objav in objav na družbenih omrežjih.

Maj Krčar je opozoril, da mora biti krizni priročnik sproti posodobljen, testiran ter uporaben.

Pomemben del priprav na izredne dogodke je tudi redno usposabljanje zaposlenih v okviru delavnice kriznega upravljanja in kriznega komuniciranja, potek kriznega upravljanja pa redno testiramo s simulacijo krizne situacije. Ena od pomembnih vaj naj bo namenjena ohranitvi mirnosti in učinkovitosti v stresni situaciji.

MED KRIZO: HITROST JE POMEMBNEJŠA OD POPOLNOSTI

Marjeta Tič Vesel je poudarila, da je za učinkovito reševanje krize in upravljanje zaupanja ključno delovanje v prvih urah po izrednem dogodku. Takrat je hitrost pomembnejša od popolnosti, saj ob krizi javnost bolj kot popolnost ceni iskrenost. Reševanje krize poteka dvostirno, na eni strani je krizno ukrepanje, torej operativni ukrepi za zamejitev in odpravljanje kriznih okoliščin, na drugi pa krizno komuniciranje, komunikacijski ukrepi za ohranitev zaupanja deležnikov.

"Pri prvih odzivih na krizo je hitrost pomembnejša od popolnosti, saj ob krizi javnost bolj kot popolnost ceni iskrenost." - Marjeta Tič Vesel, Pristop

Med operativne ukrepe v prvi uri po dogodku tako spadajo zaznava dogodka, zbiranje informacij o dogodku, aktivacija odgovornih oseb, prva ocena ogroženosti ljudi, premoženja, poslovanja in okolja. Komunikacijski ukrepi v tem času vključujejo prvo notranje obvestilo, ki je namenjeno ključnim vodjem, službam, zaposlenim, presojo o nujnosti prve krizne izjave za javnost, pregled komunikacijske infrastrukture ter definiranje nalog znotraj komunikacijske ekipe.

"Izjavo za javnost v kriznih situacijah vedno poda glavna odgovorna oseba, prva žena oziroma prvi mož organizacije." - Marjeta Tič Vesel, Pristop

Pri komuniciranju so ključna preverjena dejstva, ne špekulacije in ugibanja, je opozorila Marjeta Tič Vesel. Popišemo, kaj vemo in česa ne ter skozi čas dodajamo nova dejstva. Ne obremenjujemo se, da nimamo vseh informacij, a napovemo, da jih bomo komunicirali, ko bodo znane. V naslednjih urah in dneh po krizi sledijo še drugi ukrepi.

Pri komuniciranju so ključna preverjena dejstva, ne špekulacije in ugibanja, je opozorila Marjeta Tič Vesel.
Ključni elementi učinkovitega kriznega komuniciranja:
1. Hitrost – hiter odziv
2. Transparentnost – ničesar ne prikrivamo
3. Doslednost – skozi čas, v vsebini, med deležniki in viri informacij
4. Empatija – pokažite, da vam je mar
NASLEDNJI KORAKI PO KRIZNI SITUACIJI

Tudi ko je kriza zaključena, naše delo še ni končano, je opozoril Maj Krčar. Treba je namreč pripraviti analizo in zaključno poročilo, ki je analiza uspešnosti kriznega komuniciranja, nauke in izboljšave, ki jih vključite v krizni priročnik in krizno infrastrukturo, ter zaključno krizno komunikacijo, kjer ne  pozabimo na zahvalo vsem deležnikom za zaupanje in podporo.

Prizadevati pa si je treba tudi za obnovo korporativnega ugleda s proaktivno komunikacijo o podjetju, ki vključuje načrte, cilje, projekte, dosežke in podobno.

"V zaključni komunikaciji po krizi ne pozabimo na zahvalo vsem deležnikom za razumevanje in podporo." - Maj Krčar, Pristop
Tudi ko je kriza zaključena, naše delo še ni končano, je izpostavil Maj Krčar.
VČLANI SE
Nekaj priporočil obeh strokovnjakov za preživetje krize s čim manj praskami:
- Jasne vloge in odgovornosti članov kriznega tima
- Iskrenost (kaj vemo in česa ne)
- Hiter prvi odziv
- Pozornost na vse prizadete deležnike
- Kontinuirana in konsistentna komunikacija
- Redni monitoring odzivov deležnikov
- Prava mera mirnosti, samozavesti in zaskrbljenosti
- Prevzem odgovornosti in izkaz sočutja
- Priprava na krizo v mirnem obdobju
- Preprost in razumljiv besednjak

Povezane teme

No items found.

Drugi zapisi na temo

O NAS

Več kot

600

članov
Več kot

400

STROKOVNIH zapisov
Več kot

50

dogodkov letno
Društvo za marketing Slovenije skrbi za umeščanje in razvoj marketinga kot stroke in znanosti v slovenskem ter širšem družbenem in gospodarskem prostoru v Sloveniji.
pridružite se nam