Kriza je beseda, ki jo ne glede na okoliščine ljudje ne slišimo radi. Nastane lahko zaradi različnih dejavnikov, eden izmed njih je tudi zdravstveni izziv, ki smo mu priča danes. Dejstvo je, da bodo negotove razmere in ukrepi za seboj pustili številne posledice v gospodarstvu, a ne pozabimo, vsaka kriza je lahko priložnost za novo rast. Vedno znova nam tako ob omembi besede kriza v ušesih odzvanjajo besede dr. Mitje Pirca: “Rešitev za bolj uspešen prehod čez krizo je tako v diverzifikaciji strank in prodajnih kanalov oz. regij, močni blagovni znamki, hitri prilagoditvi portfelja izdelkov in storitev. Za mnoga podjetja je kriza idealna priložnost za povečanje tržnega deleža in tudi rast preko M&A (Mergers & Acquisitions, združitve in prevzemi, op.p.) aktivnosti, ki je lahko precej cenejša kot pa v času rasti. Ali drugače: Nikoli ne zavrzite dobre krize (ang. never waste a good crisis).” Poiščite torej priložnosti, ki jih ponuja trenutna situacija. Ni vse tako črno, kot se zdi na prvi pogled. Ena izmed DMS-jevih tem v naslednjih tednih bo torej prihajajoče gospodarsko ohlajanje. To temo smo raziskovali že lani, vabljeni k branju zapisa.
Kriza prihaja in krizo najlaže preživijo močne blagovne znamke, ki nenehno vlagajo v svoj razvoj in ki razumejo želje ter vedenje svojih uporabnikov. To so obdobja, ki so prav poseben “wake up call” za tiste, ki so svojo znamko nekoliko zanemarili, zmanjšali investicije in se zadovoljili z dobrimi prodajnimi rezultati v obdobju vsesplošne gospodarske rasti. Močne znamke po krizi ne bodo bistveno drugačne, kot so bile pred njo. “Lastnosti izdelka in videz, vse to je danes manj pomembno, v ospredje prihajata namen in izkušnje uporabnikov s podjetjem. Podjetja morajo zato imeti zelo jasno vizijo, kakšno je njihovo podjetje. Vse bolj pomembno postaja postavljanje okvirjev za zgodbe in ne več samo pripovedovanje zgodbe, saj imajo tako posamezniki moč soustvarjanja blagovne znamke, s čimer se z njo še bolj povežejo. Poudarjam, zelo pomembna je tudi transparentnost, skriti se ne da ničesar,” je na enem izmed Marketing TOPX izobraževanj poudarila Petra Čadež. Tudi v negotovih časih bodite zato pozorni, kakšno izkušnjo uporabnikov zagotavljate. Ne pozabite, uporabnik ima v teh dneh ogromno časa za delitev dobre ali slabe izkušnje. :)
Marketingaši smo z leti izkušenj postali vajeni, da je ravno marketing tisti, ki je navadno ob nastopu krize najbolj na udaru. Je danes marketinška funkcija bolj cenjena, kot je bila še v času zadnje gospodarske krize? “To bomo izvedeli ob naslednji gospodarski krizi. Takrat se bo izkazalo, kaj se bo zgodilo z marketinškimi proračuni, ki so praviloma odraz splošne gospodarske rasti. Ko nastopi kriza, sta praviloma najprej ogroženi dve področji – izobraževanje in marketing. Ne vlagamo več v izobraževanje ljudi, ker to pomeni prevelik strošek, mi pa se borimo za preživetje. In ne vlagamo v marketing, kljub velikemu številu dobrih praks, ko so v času recesije nekatera podjetja še povečevala marketinške vložke in beležila odlične rezultate. Za takšen pristop moramo imeti pogum. Praksa kaže, da se pogum obrestuje,” je v enem izmed DMS intervjujev razmišljala Marjana Lavrič Šulman.
Vprašati se moramo torej, je res prav, da podjetja najprej zmanjšajo investicije v oddelek, ki danes najbolje pozna nenehno se spreminjajočega potrošnika? Funkcijo v podjetju, ki do potankosti pozna trg in se lahko najbolje odzove na prihajajoče spremembe? Del podjetja, ki skrbi tudi za to, da zaposleni kljub nekaterim ukrepom ostajajo zadovoljni in zvesti podjetju? Marketinški proračuni bodo zagotovo eno izmed področji DMS-jevega raziskovanja.
Vprašanje za milijon (v nekaterih primerih za nekaj milijonov) evrov - kako v tem času komunicirati z našimi uporabniki. DMS predlaga članek o komunikaciji v času koronavirusa, objavljen v Harward Business Review. V njem najdete tako nasvete za interno kot tudi za zunanjo komunikacijo. Pri slednji seveda pazite predvsem na to, da se izognete “vojnemu dobičkarstvu”. Oznaka, ki se je boste po krizi sila težko znebili.
Nasvet za interno komunikacijo - zgradite ekipo za centralno komunikacijo. Ekipa naj:
Foto: Nejc Lasič in Črt Piksi